تاریخچه استفاده از ردیاب جی پی اس

تاریخچه استفاده از ردیاب جی پی اس

شاید کسی نداند که واقعا جی پی اس اولین بار در چه سالی و چگونه مورد استفاده قرار داده شده است و تنها تعریف کلی که از ردیاب جی پی اس دارند این است که اولین بار توسط ارتش آمریکا مورد استفاده قرار گرفته اما در این مقاله می خواهیم بصورت دقیق تری تاریخچه استفاده از ردیاب جی پی اس را برای شما توضیح دهیم تا بدانید که واقعا اولین بار چگونه ردیاب جی پی اس ساخته شده و مورد استفاده ارتش آمریکا قرار گرفته است.

آنچه که امروزه ما از دستگاه ردیاب جی پی اس در ذهن داریم دستگاهی برای ردیابی اشیاء، حیوانات، ماشین و انسان ها می باشد اما در واقع اولین بار در سال 1960 دستگاهی به نام ردیاب جی پی اس را که خود gps مخفف Global Positioning System  می باشد معرفی شد. یعنی به صورت دقیق ردیاب جی پی اس NAVSTAR در نیروی هوایی آمریکا معرفی که بعدا به نام پروژه وزارت دفاع تغییر کرده است.

دستگاه ردیاب جی پی اس طوری طراحی شد که با جمع آوری ماهواره ها روی مدار بتوانند موقعیت جغرافیایی زمین را به شما بدهند. در سال 1978 بصورت کامل ماهواره جی پی اس روی مدار قرار داده شد تا بتواند موقعیت جغرافیایی روی زمین را اطلاع دهد. این دستگاه ردیاب جی پی اس در همان سال با 24 ماهواره روی مدار شروع به کار کرد که در واقع  نقاط مختصات دو بعدی و سه بعدی را به صورت 24 ساعت در روز در اختیار ارتش آمریکا قرار می داد. پس از این که ارتش آمریکا در طی عملیاتی ویژه در صحرای شیلد در سال 1990 به نبرد می پرداخت نزدیک 16 ماهواره NAVSTAR روی مدار قرار داده شده که با خطاهایی نسبت به 24 ماهواره ای که اولین بار روی مدار قرار داده شد بود از کار انداخته شد.

در سال 1991 می توان گفت نزدیک به ده سال بود که از دستگاه ردیاب جی پی اس روی هواپیما استفاده می شد که با اجرای عملیات ویژه در صحرای شیلد عراف متوجه شدند که پیروزی در عملیات در خط مقدم عراق بدون استفاده از دستگاههای ردیاب جی پی اس امکان پذیر نمی باشد همین فکر باعث شد که از ردیاب جی پی اس در عملیات صحرای شیلد عراق استفاده کنند البته در آن زمان با تعداد محدودی ردیاب جی پی اس مواجه بودند زیرا تنها 500 گیرنده جی پی اس وجود داشت به همین دلیل در نوامبر سال 1991 سریعا به  تولید زیاد دستگاه های جی پی اس بپرداختند که در همان سال توانستند نزدیک به 3 هزار دستگاه جی پی اس را روی ماشین ها و وسایل نقلیه نصب کنند تا با استفاده از آن به شناسایی عناصر، واحد فرماندهان و نقشه برداری توپخانه ها بپردازند البته این سه هزار ردیاب جی پی اس برای ماشین ها کم بود زیرا نزدیک به چهل دستگاه ماشین نقلیه جنگی وجود داشت.

در 24 فوریه واحد های ارتش آمریکا متوجه ارزشمند بودن دستگاه ردیاب جی پی اس شدند به همین دلیل در سال 1992 زمانی که نیروهای ائتلاف پیشرفت غیره منتظره ای داشتند  پیاده نظام 24 از هفت مدل ردیاب جی پی اس در عملیات ها استفاده کرد در جایی که می توان گفت تنها دو مدل از ردیاب جی پی اس کاربرد ویژه ای داشت.

دستگاه ردیاب جی پی اس مدل AN/PSN-10 که دستگاه ردیاب جی پی اس سبک وزنی بود که به نام SLGR یعنی مشت زن از آن استفاده می شد این نوع ردیاب جی پی اس در واقع  یک جعبه مستطیل شکل کوچک بود که حدودا وزنی نزدیک به 1.8 کیلوگرم داشت که  نزدیک به چهار هزار از این دستگاه ها ساخته شد و مدل دیگر ردیاب جی پی اس به نام NAV 1000M وجود داشته که از مدل SLGR کوچکتر بود و نزدیک به هزار تا از این مدل ردیاب جی پی اس در جنگ استفاده شد.
پس از سال 1992 دستگاه های ردیاب جی پی اس مختلفی ساخته شده که هم برای کارها نظامی و هم غیرنظامی از آن استفاده می شد که الان شما شاهد وجود دستگاه های ردیاب خودرو، ردیاب شخصی، ردیاب حیوانات و حتی ردیاب زیرپوستی هستید.

دیدگاهی بنویسید

کمک نیاز دارید چت واتساپ 98 اسپای